Wednesday, May 13, 2020
Siri 4 : Michel Foucault
Siri 4 : Sembang-sembang Discourse
Pada awalnya, cara saya memahami Discourse adalah begini. Saya baca surat khabar. Biasanya mata kita semua akan tertumpu kepada tajuk berita. Dan kita rasa dengan tajuk berita sudah cukup untuk menceritakan tentang keseluruhan topik yang ingin disampaikan. Dengan pengaruh topik berita tersebut, maka ia membentuk pemikiran manusia cenderung ke arah yang ingin dibawa oleh penulis berita. Kemudian, ia mempengaruhi ramai orang dan menimbulkan sentimen dan membawa khabar angin mengenai perubahan polisi dan dasar kerajaan. Saya akan berpegang dengan itu dan akan memperbaikinya dengan pembacaan terhadap Discourse ini agar memperbetulkan yang mana silap.
Straight to the point, Discourse membantu mengenal pasti retorik manusia, berdasarkan pembacaan setakat ini, Foucault tidak membicarakan mengenai istilah retorik secara langsung.
Mungkin salah faham dari segi konsep, mungkin kurang tepat, atau mungkin secara total ia adalah salah.
Kenapa perlunya mempelajari Discourse? Mempelajari Discourse mempunyai pelbagai kebaikan, lagi-lagi ia adalah alat untuk memahami apa yang dipertuturkan oleh manusia secara tersurat dan tersirat. Adalah amat sukar untuk kita berjumpa dengan orang yang jujur dalam berbicara mengenai perjuangan rakyat sehinggakan kepada membentuk suatu dasar kerajaan mahupun antarabangsa. Oleh itu, ia adalah suatu cadang ilmu yang jika dikuasai kita dapat membantu sedikit sebanyak menstabilkan keadaan politik, seterusnya ekonomi dan sosial di peringkat mikro sehingga makro.
Cuba kita perhatikan isu Covid -19 ini, apa sebenarnya Discourse isu ini? Dimana punca sejarahnya? Bagaimana kita ingin mengharungi dengan selamat? Siapa benar dan siapa salah? Dan dimana solusinya? Untuk pengetahuan, Foucault banyak juga menulis buku-buku yang berkaitan dengan isu kesihatan yang mempunyai kaitan dengan ekonomi.
Discourse yang diistilahkan oleh Foucault merujuk kepada cara membentuk ilmu, ia datang bersama dengan praktis sosial. Ia subjetif dan ada hubungan kuasa. Tapi tidak disedari. Discourse membentuk sifat tubuh, sifat minda, dan emosi dalam kehidupan, secara sedar atau tidak sedar, terhadap subjek yang mereka mahu tadbir/ kuasai. Jadinya, bila ada pembentukan kuasa yang berlegar di ruang sosial, sudah tentu akan ada strategi dominasi dan juga penentangan/ resistance.
Regarding to quote Foucault, where there is power, there is resistance.
Tapi, power semata tak boleh berdiri sendiri apatah lagi gerakan penentangan/resistance.
Untuk memahaminya, kita kena selak sejarah. Bukan sejarah secara literal atau tradisinya.
Foucault amat menjiwai sejarah, apa yang disebutnya sebagai “archaeology” atau “genealogy” oleh penghasilan ilmu. Maksudnya, dia melihat kesinambungan dan ketidaksinambungan antara epistemilogi, konteks sosial, dimana ilmu dan amalan muncul sebagai dibenarkan, diinginkan atau mahu diubahkan. Inilah yang dimaksudkan oleh Foucault mengenai Knowledge is power.
Sampai sini sahaja, penulisan kemudian kita akan pergi satu persatu kepada contoh-contoh yang relevan.
sumber : https://www.massey.ac.nz/~alock/theory/foucault.htm
14 Mei 2020. 12.39pm
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Contribution of Michel Foucault works on post-modernism.
Contribution of Michel Foucault works on post-modernism. Foucault is the French philosophers and his works against traditional way, taboo a...

-
Student movements rountable discussion post Covid-19 20th May 2023, the round table student event takes place among Universiti Malaya (UM) ...
-
Huruf Arab sejarahnya dahulu adalah sebuah tulisan yang tanpa ada sebarang titik. Terdapat sejarah pada zaman Saidina Usman ra. Kisahnya ant...
-
Assalamualaikum wr wbt dan selamat sejahtera. Drama Ironi Kasih (15 episod) mengisahkan tentang seorang gadis sunti (Kasih) yang pada awaln...
No comments:
Post a Comment